Stoppen met roken blog 2: Hoe denk jij aan stoppen met roken? - The New Health Company

Stoppen met roken blog

Stoppen met roken blog 2: Hoe denk jij aan stoppen met roken?

Ik ben Mirella

Ik heb nooit een poging gedaan. Daar was ik veel te eigenwijs voor. Pas toen ik meer wijs was dan eigenwijs, ging ik nadenken over hoe ik prettig kon stoppen met roken. Zonder strijd. En zonder een centje pijn. Want daar houd ik gewoon niet van.

Laten we stoppen met roken iets maken waar je van geniet. Ja dat kan!

Door:Mirella

Dit is het stoppen met roken blog 2: Hoe denk jij aan stoppen met roken?

Hoe denk jij aan stoppen met roken? Het allereerste besluit.

Laten we het eens hebben over hoe jij denkt aan stoppen met roken. Denken aan. Dat is niet hetzelfde als denken over.

Als roker denk je regelmatig aan stoppen met roken. Niet dat je dat per sé wil, maar je ontkomt er niet aan. Overal om je heen zie je dat er steeds minder rokers zijn. Je bent op steeds minder plekken welkom. Zelfs buiten op een terras kun je al geërgerde blikken krijgen als je er een opsteekt. Terwijl om je heen de niet-rokers willen genieten van hun eten en drinken. En in de groep van familie, vrienden en collega’s is het meer dan ooit een onderwerp van gesprek. Je merkt:  de ene na de andere mederoker haakt af. Dus is het nogal logisch dat je daar regelmatig aan denkt, aan dat stoppen met roken.

denken aan stoppen met roken
Denk jij aan stoppen met roken?

Maar van denken aan stoppen naar denken over stoppen, dat is niet een simpele stap. Want dan heeft het ineens iets met jezelf te maken. Voordat je zover bent, is er eerst een besluit nodig: het besluit dat je wil nadenken over stoppen met roken.

In ‘t algemeen denken aan stoppen.

Als je om de genoemde redenen denk aan stoppen met roken, zo in het algemeen, dan wordt er ergens op de achtergrond, in de diepte van waar je eigenlijk niet wil kijken, een link gelegd naar je eigen rookgedrag. Daar wordt het pijnlijk door de oordelen van je interne criticus. Die vervelende zeurpiet van binnen die altijd iets te oordelen heeft over wat je doet, hoe je het gedaan hebt en hoe dat toch echt beter had gekund. Dat geeft venijnige steekjes en zet je onder druk.

‘Ja jij rookt nog steeds hè, zou je er ook niet eens mee stoppen slappeling, je kunt je geld net zo goed direct in de fik steken nou ja dat doe je dus ook en je loopt al zo te hijgen stommeling’. Dat soort gedachtes en daar word je niet vrolijk van. Op dat soort pijnlijke prikken en akelige meningen die we over onszelf uitspreken, hebben we direct een innerlijke reactie of we brengen een verdedigingswerk aan. Want we willen ons geen stomme slappeling voelen. Dus proberen we die pijnlijke ellende op te lossen of af te dekken. Daarvoor hebben we een aantal mooie strategieën.

Dit kun je allemaal doen

om  je minder ellendig te voelen als je op de grens zit tussen denken aan en denken over stoppen met roken. We noemen het de 7 A’s:

  1. Afreageren. Je uit je boze of gefrustreerde gevoel. Je begint te schreeuwen of te snauwen tegen mensen om je heen, je trapt tegen een deur, je beukt ergens op.
  2. Anderen in je kamp halen. Je zoekt steun bij mederokers om je te sterken in het idee dat je echt niet hoeft na te denken over stoppen met roken.
  3. Afleiding zoeken. Je gaat je met andere dingen bezighouden om maar niet de pijnlijke prikkels te voelen en de nare gedachten te denken. En dat doen je bij voorkeur door te roken.
  4. Alternatieve gedachten. Je gaat het pijnlijke oordeel over jezelf bevechten door te denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, het komt echt wel goed, je longen zijn nog prima, eigenlijk rook je toch niet als een schoorsteen, en de mooiste: je kunt er echt altijd mee stoppen als je dat zou willen.
  5. Afstand nemen. Je laat de zaak rustig op z’n beloop maar je gaat zoveel mogelijk situaties uit de weg waar die pijnlijke gedachtes door veroorzaakt werden. Op dat terras ga je in de verste hoek zitten en je loopt weg als het gesprek ergens gaat over stoppen met roken.
  6. Acceptatie. Je accepteert het negatieve oordeel over jezelf en je aanvaardt dat jij die slappe stommeling bent. Je aanvaardt het rotgevoel over jezelf en het gevaar bestaat dat je depressieve gevoelens ontwikkelt.
  7. Actief aanpakken. Je bekijkt de zaak rustig van alle kanten en zet alles op een rijtje, want jij weet dat je helemaal geen stomme slappeling bent en je zo niet wil voelen. Je gaat doelbewust en met vertrouwen te werk om te onderzoeken of jij wil nadenken over stoppen met roken, en je neemt daar een helder besluit in.

Er is er maar één die helpt

Wat we je graag duidelijk willen maken in dit stoppen met roken blog 2: hoe denk jij aan stoppen met roken, is dit. Er is maar één werkwijzen die leidt tot verandering. In het proces van stoppen met roken en de weg naar het rookvrije leven, zijn al deze zeven A’s wel heel goed te begrijpen, maar alleen de zevende A laat je een stap verder komen: van afstandelijk denken aan naar betrokken denken over. Want het gaat over jou en jouw besluit over jouw gezondheid en welzijn. Daar past geen afstand bij.

Wil je die eerste stap al nemen? Wil je denken over stoppen met roken? Lees dan direct verder in de blogs voor meer informatie, tips en adviezen. Ook een goed idee: kijk de video die bij dit blog hoort: https://www.youtube.com/watch?v=_mOKYYZDPzY

Wat ook helpt is deelnemen aan onze gratis thema webinars. Dan ben je al een stap verder in je veranderproces. Meedoen? https://thenewhealthcompany.newzenler.com/live-webinar/vind-de-knop-en-stop/register?preview=on

Share on facebook
Facebook