Stoppen met roken blog 12 - Roken en gewicht - The New Health Company

Stoppen met roken blog

Stoppen met roken blog 12 – Roken en gewicht

Ik ben Mirella

Ik heb nooit een poging gedaan. Daar was ik veel te eigenwijs voor. Pas toen ik meer wijs was dan eigenwijs, ging ik nadenken over hoe ik prettig kon stoppen met roken. Zonder strijd. En zonder een centje pijn. Want daar houd ik gewoon niet van.

Laten we stoppen met roken iets maken waar je van geniet. Ja dat kan!

Door:Mirella

Dit is stoppen met roken blog 12 – Roken en gewicht

Een zwaarwegend probleem

Zo wordt het gevoeld, en daarmee is het een gewichtig onderwerp waar we niet te licht over denken, als rokers. Vandaar dit stoppen met roken blog 12: roken en gewicht.

In de praktijk hebben we gemerkt dat er vaak angst is om veel aan te komen als je stopt met roken. Het cliché daargelaten zijn het vooral vrouwen die dat als een groot bezwaar zien, en daarom niet de keuze maken om daadwerkelijk te stoppen met roken.

Is die angst terecht?

Gek genoeg, nee. Terwijl we toch allemaal de voorbeelden kennen van mensen in onze omgeving, bij wie dat wel gebeurd is. Hoe kan dat dan? Dat raadsel lossen we graag op in dit stoppen met roken blog 12: roken en gewicht. Om te beginnen kijken we naar welke invloed roken heeft op je lichaam en met name je spijsvertering.

Roken vreet energie

Helaas is dat zo. Het kost energie om te roken en om precies te zijn: bij gemiddeld roken (en dat staat op 20 sigaretten per dag) kost je dat 200 kilocalorieën. Reken maar uit wat het jou persoonlijk kost, 10 calorieën per gerookte sigaret dus. De brandstof die daaraan opgaat, kan niet voor iets anders besteed worden. Want je hebt maar een dagelijks potje met energie tot je beschikking. De voor roken gebruikte energie gaat dus ten koste van iets anders: je weerstand bijvoorbeeld, of je uithoudingsvermogen. Best wel naar. We hebben er ook een video over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=7dECgkpDLzU

Als je stopt met roken

Want dat is de bedoeling, en vandaar dat we je graag helpen met dit stoppen met roken blog 12: roken en gewicht. Stel: jij bent gestopt met roken. Dan houd je, logisch, die 200 calorieën over. Om ergens anders aan te besteden. Bijvoorbeeld 20 minuten extra fietsen of een stuk lopen, wat langer in de sportschool of wat dan ook. Daar heb je de extra energie voor. Doe je niks extra’s om die 200 calorieën te besteden, dan houdt het lichaam ze in reserve en dan kom je aan. Tussen 1½ en 3 kilo in 3 tot 6 weken. Geen zin in? Dan dus dat stukje extra bewegen of een handvol minder chips eten (of wat dan ook, ter waarde van die 200 calorieën).

En daarna?

stoppen met roken blog 12: roken en gewicht
Een gewichtig probleem!

Na 3-6 weken (dat verschilt van mens tot mens) is je energiehuishouding overgeschakeld naar de nieuwe situatie, namelijk dat je niet meer dagelijks 200 calorieën gebruikt om te roken. Je houdt ze niet meer over. Je komt niet meer aan. Maar waarom gebeurt dat dan wel?? Ja, nou komt ‘t; het grote geheim waarom we stoppen met roken blog 12: roken en gewicht geschreven hebben, en er ook een gratis live thema-webinar over aanbieden! In dit merkwaardige verschijnsel dat mensen na het stoppen toch maar aan blijven komen, zien we het grote verschil tussen stoppen met roken en stoppen met rookverslaving. Want dat is totaal iets anders!

Verslaving

Roken is een consumptieve verslaving. Je consumeert iets, het is oraal. Verslaving  is een afweermechanisme, een muur die ergens omheen staat. Om iets dat ooit als te pijnlijk of zwaar werd gevoeld, zodat je het niet kon verwerken. Onze afweermuren bouwen we op in de kindertijd en jeugd, wanneer we inderdaad nog niet bewapend genoeg zijn om te kunnen dealen met bepaalde pijn, stress, verdriet of angst en daar heel bij te blijven. Vandaar die muren, waarachter dit wordt afgeschermd en jij weer door kon, destijds. Ook niet-rokers hebben die muren gebouwd, maar alleen verslavingsgevoelige mensen kunnen een verslaving gebruiken als een extra muur.

Breek de muren af!

Nu je volwassen bent, kun je allang omgaan met wat er dan ook op je afkomt – en ook met wat er dan ook maar was aan narigheid in het verleden. Helaas wordt dat van binnen vaak niet beseft: je bent je niet bewust van al die onnodige muren want die zitten in het onbewuste deel van je geest; het onderbewustzijn. Ook het domein van jouw rookverslaving! Wanneer je de muur van de verslaving afbreekt (en dat leer je door te begrijpen welke inmiddels overbodige functie de verslaving voor jou heeft), dan stopt de orale behoefte die vanuit die afweermuur wordt ingegeven. Een klein voorbeeld:

Roken als troost

Een van de vele vermeende functies van roken is, dat het troost biedt. Als je onder druk staat of je ellendig voelt, dan heeft de roker nog de illusie dat je je van roken rustiger en prettiger gaat voelen. Dat komt nog uit je kindertijd. Van toen je een lolly kreeg, een ijsje of een snoepje, als je verdrietig was of je pijn had gedaan. Dan werd je even extra verwend. Knie geschaafd? Kusje erop. Droog je tranen maar hoor, hier, een lekker koekje. Het leek wel toveren, toen, in je kindertijd. Dat komt omdat kinderen nog magisch denken. Zo wordt dat genoemd.

Valse troost

stoppen met roken blog 12: roken en gewicht
Roken is de volwassen lolly

Nu je volwassen bent weet je, dat een kusje nauwelijks helpt als je je been breekt. Wat wel helpt is de juiste medische hulp, een gipsverband en een genezingsproces. Maar toch geef jij jezelf nog steeds als het ware een lolly, door te roken als je niet lekker in je vel zit. Een oude behoefte uit een stukje kindbrein dat nog aanwezig is. En dat bang is om de troost van het rookvriendje te verliezen. Die angst kun je het beste aanspreken met je volwassen brein. Daar weet je veel beter wat jij echt nodig hebt, in tijden van spanning of verdriet. Namelijk rust en ontspanning. Begrip en steun vinden van mensen om je heen. Dat is wat ècht helpt. Niet die stoplap van het roken. Die werkt zelfs tegen je. Meer van lezen? https://thenewhealthcompany.nl/stoppen-met-roken-blog-1-blij-van-rookvrij/

Rookvrij

Wat we je zo gunnen is een rookvrij leven, waarin de verslaving niet meer nodig is. Hebben we je wat meer op weg geholpen met dit stoppen met roken blog 12: Roken en Gewicht? Je weet nu dit: als je alleen maar stopt met roken, dan is de kans groot dat de verslaving blijft vragen om iets: meer eten, vetter en zoeter eten, meer snacken, meer snoep. Tja, daar blijf je van aankomen. Maar als je de verslaving stopt, dan wordt er niets meer gevraagd. Jij blijft op je eigen gewicht! Wil je meepraten in het gratis thema webinar? https://thenewhealthcompany.newzenler.com/live-webinar/vind-de-knop-en-stop/register?preview=on

Share on facebook
Facebook