Hoe denk jij aan stoppen met roken? - The New Health Company

Hoe denk jij aan stoppen met roken?

De 7 A's van je stopproces

Laten we het eens hebben over hoe jij denkt aan stoppen met roken. Denken aan. Dat is niet hetzelfde als denken over.
Als roker denk je regelmatig aan stoppen met roken. Niet dat je dat persé wil, maar je ontkomt er niet aan. Overal om je heen zie je dat er steeds minder rokers zijn. Je ziet dat er steeds minder plekken zijn waar je als roker nog welkom bent. Zelfs buiten op een terras kun je al geërgerde blikken krijgen als je er een opsteekt terwijl om je heen de niet-rokers willen genieten van hun eten en drinken. En in de groep van familie, vrienden en collega’s is het meer dan ooit een onderwerp van gesprek, en de ene naar de andere mederoker haakt af. Dus is het nogal logisch dat je daar regelmatig aan denkt, aan dat stoppen met roken.
Maar van denken aan stoppen naar denken over stoppen, dat is niet een simpele stap. Want dan heeft het ineens iets met jezelf te maken. Voordat je zover bent, is er eerst een besluit nodig: het besluit dat je wil nadenken over stoppen met roken.
Als je om de genoemde redenen denk aan stoppen met roken, zo in het algemeen, dan wordt er ergens op de achtergrond, in de diepte van waar je eigenlijk niet wil kijken, een link gelegd naar je eigen rookgedrag. Daar wordt het pijnlijk. De oordelen van je interne criticus, die vervelende zeurpiet van binnen die altijd iets te oordelen heeft over wat je doet, hoe je het gedaan hebt en hoe dat toch echt beter had gekund, geven venijnige steekjes en zetten je onder druk.
‘Ja jij rookt nog steeds hè, zou je er ook niet eens mee stoppen slappeling, je kunt je geld net zo goed direct in de fik steken nou ja dat doe je dus ook en je loopt al zo te hijgen stommeling’. Dat soort gedachtes en daar word je niet vrolijk van. Op dat soort pijnlijke prikken en akelige meningen die we over onszelf uitspreken, hebben we direct een innerlijke reactie of we brengen een verdedigingswerk aan. Want we willen ons geen stomme slappeling voelen, en dus proberen we die pijnlijke ellende op te lossen of af te dekken. Daarvoor hebben we een aantal mooie strategieën.
Dit kun je allemaal doen om  je minder ellendig te voelen als je op de grens zit tussen denken aan en denken over stoppen met roken. We noemen het de 7 A’s:

Afreageren.

Je uit je boze of gefrustreerde gevoel. Je begint te schreeuwen of te snauwen tegen mensen om je heen, je trapt tegen een deur, je beukt ergens op.

Anderen in je kamp halen. 

Je zoekt steun bij mede-rokers om je te sterken in het idee dat je echt niet hoeft na te denken over stoppen met roken.

Afleiding zoeken.

 Je gaat je met andere dingen bezighouden om maar niet de pijnlijke prikkels te voelen en de nare gedachten te denken. En dat doen je bij voorkeur door te roken.

Alternatieve gedachten. 

Je gaat het pijnlijke oordeel over jezelf bevechten door te denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, het komt echt wel goed, je longen zijn nog prima, eigenlijk rook je toch niet als een schoorsteen, en de mooiste: je kunt er echt altijd mee stoppen als je dat zou willen.

Afwachten. 

Je laat de zaak rustig op z’n beloop maar je gaat zoveel mogelijk situaties uit de weg waar die pijnlijke gedachtes door veroorzaakt werden. Op dat terras ga je in de verste hoek zitten en je loopt weg als het gesprek ergens gaat over stoppen met roken.

Acceptatie.

 Je accepteert het negatieve oordeel over jezelf en je aanvaardt dat jij die slappe stommeling bent. Je aanvaardt het rotgevoel over jezelf en het gevaar bestaat dat je depressieve gevoelens ontwikkelt.

Actief aanpakken.

Je bekijkt de zaak rustig van alle kanten en zet alles op een rijtje, want jij weet dat je helemaal geen stomme slappeling bent en je zo niet wil voelen. Je gaat doelbewust en met vertrouwen te werk om te onderzoeken of jij wil nadenken over stoppen met roken, en je neemt daar een helder besluit in.

In het proces van stoppen met roken en de weg naar het rookvrije leven, zijn al deze zeven A’s heel goed te begrijpen, maar allen de zevende A laat je een stap verder komen: van afstandelijk denken aan naar betrokken denken over. Want het gaat over jou en jouw besluit over jouw gezondheid en welzijn. Daar past geen afstand bij. 

Wordt gratis lid

Je ontvangt korting op nieuwe gezondheidsproducten en we houden je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen die je kunnen helpen dichter bij je ware zelf te komen. 

Deel dit artikel met je vrienden

Share on facebook
Share on linkedin
hypnose stoppen met roken

Hypnose en hypnotherapie

Hypnose als therapie The New Health Company gebruikt hypnotherapie als effectief instrument We beseffen dat niet iedereen bekend is met hypnose en hypnotherapie als methode

Lees verder »
we staan voor je klaar

Neem gerust contact met ons op:

wie zijn wij?

The New Health Company bestaat uit een team van samenwerkende psycho-en hypnotherapeuten. Wij willen zoveel mogelijk mensen versterken in hun geloof dat je veel zelf kunt doen om je  ontwikkeldoelen te bereiken. Hiervoor maken wij cursussen en helpen we vanuit onze praktijken. De initiatiefnemers zijn Mirella Satoor de Rootas en Harald Bok. 

Onze therapeuten zijn aangesloten bij:

Algemene Voorwaarden/Privacy

Je vindt onze voorwaarden hier: NHC Algemene-Voorwaarden en privacy

Onze adresgegevens:

KvK: 34131068 BTW 181722173 B.01

Tel: 036-538/6273